آغاز میکنیم با اسم یا ربّ
سلام
معرفی مدرسه علوم اجتماعی
مدرسه علوم اجتماعی از شهریور ماه سال 1393 فعالیت خود را در ذیل مجموعه مدارس دانشجویی قرآن و عترت آغاز نمود. این مدرسه با غایتِ شناسایی، پیشگیری و درمان ناهنجاریهای اجتماعی؛ نخبگان موثر اجتماعی در سطوح مختلف عملکردی را مخاطب خود در نظر گرفته و بنابر این هدف، سطوح عملکردی خاصی را برای خود در نظر گرفت.
سطوح عملکردی مدرسه علوم اجتماعی:
تمام ارگانها، تشکلات، سازمانهایی که به نحو موثری در ایجاد و یا پیشگیری و درمان ناهنجاریها فعالیت اصلی دارند.
- اساتید تاثیر گذار بر فعالیتها و تغییرات اجتماعی
- دانشجویان نخبه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در سطوح مختلف.
- کارگزاران فرهنگی در سطوح بالا
- مدیران و کارمندان ارشد سازمانهای ذیربط
از آنجا که مخاطبان این مدرسه نخبگان موثر اجتماعی میباشد، نوع عملکرد این مدرسه به شرح زیر در نظر گرفته شد و در طی روند مطالعاتی و پژوهشی این اهداف را مد نظر قرار داده است.
نوع عملکرد مدرسه علوم اجتماعی در سطوح مختلف اجتماع:
- ارائه گارگاههای تخصصی از موضوعات مقالات تدوین شده توسط اعضای اصلی در گروهها و مدارس مختلف مدرسه قرآن و عترت و بررسی بازخورد گروههای مختلف
- برگزاری جلسات مختلف با دانشجویان رشتههای مختلف علوم اجتماعی
- برگزاری روشهای مقدماتی تدبر در دانشکدههای علوم اجتماعی
- ارتباط با اساتید دست اندرکار در موضوعات اجتماعی
- شناسایی و ورود به ارگانها و سازمانهای ذیربط
- برگزاری همایش تخصصی در دانشکدههای علوم اجتماعی
- ارتباط با مدیران و کارشناسان مربوط به حوزه اجتماع و فعالیهای اجتماعی در سازمانها و ارگانهای مختلف
- ارتباط با موسسات تخصصی و خصوصی مرتبط با این حوزه
با توجه به غایت و گروه مخاطب ذکر شده، مدرسه علوم اجتماعی دو نوع برنامه در قالب عمومی و تخصصی ارائه مینماید.
برنامه تخصصی، مدیریتی و راهبردی که در راستای تدوین سیاستنامه و برنامه راهبردی مدرسه علوم اجتماعی میباشد و متناسب با اهداف این مدرسه، در کنار تحقیقها و پژوهشها، فعالیتهای اجرایی خاصی لازم است.
برنامه عمومی که جهت محقق شدن آن ابتدا لازم است تعدادی از افراد آشنا به حوزههای تدبر قرآنی( از قرآن پژوهان مدرسه قرآن و عترت)از طریق اطلاع رسانی نشریه کاشف و آدرس اینترنتی این مدرسه، و سنجش توانایی و استعداد قرآن پژوهان سطوح مختلف روشهای تدبر در حیطه اجتماعی، جذب مدرسه علوم اجتماعی شوند. در کنار این فعالیتها ضروری است افراد جذب شده و فعال گروه با ارائه مقالات در موضوعات مختلف و در قالب کارگاههای تخصصی فعالیت خود را آغاز نمایند.
لازم به یادآوری است از آنجا که گروه مخاطب مدرسه علوم اجتماعی سطوح نخبگان جامعه میباشند لذا جذب هر نوع قرآن پژوه و بعضا جامعه شناس و محقق کاربردی نداشته و افرادی که به گروه میپیوندند در ابتدای امر باید دارای شرایط ذیل بوده و یا خود را ملزم به آمادگی نمایند:
- دارای روحیه کنکاش و پژوهش
- آشنایی با مقدمات تحقیق و پژوهش
- فارغ التحصیل در روشهای تدبر در قرآن – دوره قرآن به قرآن (و یا قصد ادامه دادن و اتمام دوره را داشته باشند)
- اتمام یک دوره ختم مفهومی (و یا درحال آموزش دیدن و گذراندن ختم مفهومی قرآن کریم)
- تسلط بر کتب پرورش تفکر قرآنی و بنیادی، جهاد نرم، ساختار وجودی انسان (و یا در حال گذراندن دوره این کلاسها بوده و یا در برنامه خود قرار دهند)
- تسلط بر کتب تخصصی تدبر در هستی (از مجموعه کتب مدرسه قرآن و عترت)
- تسلط بر کتب تخصصی مرتبط با ساحتهای مختلف انسان و جامعه (از مجموعه کتب مدرسه قرآن و عترت)
- آشنایی اولیه با مقدمات جامعه شناسی و جامعه شناسان کلاسیک و مدرن
- ۲۸۳ نمایش